Diferente dintre bolile mentale şi bolile psihologice

Eusebiu TIHAN, psiholog principal clinician, psihoterapeut

De curând, un client mi-a spus:

„Nu pot distinge o diferență dintre „bolile psihice” și „bolile psihologice”. Sunt oare depresia, anorexia, paranoia, nişte boli mintale ? Am citit în unele articole că depresia este o boală psihică, totuși ea poate fi legată de boli mintale, deoarece factorii interni au afectat o persoană și au cauzat depresie. Deci, sunt confuz.”

în câteva propoziţii, clientul a introdus conceptele fundamentale ale Psihopatologiei. Aceasta m-a făcut să mă aşez pentru a clarifica unele aspecte despre diferența dintre aceste concepte – boli mentale și boli psihologice. Delimitarea este cu atât mai importantă cu cât în unele evaluări se cere determinarea discernământului unui individ.

Desigur, există lucrări care discută despre ariile/structurile funcționării noastre: cum ar fi fiziologice, psihologice, mentale, spirituale etc. Pe scurt, cele două cuvinte – „mentale” și „psihologice” sunt în mare parte sinonime unul celuilalt, adică cele două cuvinte înseamnă același lucru – având de a face cu mintea, fiind efectuate în minte fără a fi însoțite de acțiuni fizice, alcool etc. Diferiți oameni folosesc termeni diferiți în moduri diferite.

Boală mintală: are o componentă organică. „Boala mintală”: se referă la condiții cum ar fi depresia majoră unipolară, schizofrenia, depresia maniacală și tulburarea obsesiv-compulsivă.

Boala psihologică: are o componentă învățată.

MENTAL – Funcție: adjectiv

1 a: despre minte; în mod specific: despre, sau în legătură cu răspunsul emoțional și intelectual total al unui individ referitor la realitatea externă

b: despre, sau în legătură cu intelectualul în contrast cu activitatea emoțională

„2 a: a, care se referă la pacientul diagnosticat cu o boală mentală , sau este afectată de o tulburare psihiatrică

b: destinat îngrijirii sau tratamentului persoanelor afectate de tulburări psihiatrice <spitalelor mintale> –

PSIHOLOGIC  – Funcție: adjectiv

1a: referitor la, caracteristica, îndreptată spre, influențarea, apariția sau acționarea prin minte în special în funcțiile sale, afectivă sau cea cognitivă <fenomene psihologice> <aspectele psihologice ale unei probleme>

b: îndreptate spre voință sau față de minte în mod specific în funcția sa cognitivă <război psihologic>

2: referitor la, preocupare, derivare sau folosire în psihologie <cercetare psihologică> <teste psihologice> clinică psihologică –

Am încercat să înțeleg diferența dintre acești doi termeni sau concepte și mă întrebam dacă cineva a gândit că o modalitate mai bună de a o deduce din definiția medicală Webster de mai sus este să crezi că, mentalul este un „răspuns” la ceva, în timp ce, psihologicul reprezintă creația, un proces de gândire spirituală sau ilogică ori, ceva care apare în gândire fără nicio cauzalitate cunoscută ? Aproape ca diferența dintre paranoia și hipervigilenţă. Paranoia este ilogică, irațională, fără nici o legătură, în timp ce hipervigilența este declanșată de ceva rațional.

Bolile psihologice și bolile mentale sunt concepte care sunt folosite în mod alternativ pentru a descrie aspecte similare. Ambele tipuri de probleme interferează cu nivelurile la care o persoană funcționează. Cu toate acestea, acești termeni sunt deseori percepuți în moduri diferite și pot afecta modul în care este tratată o persoană cu astfel de probleme.

Distingerea între problemele psihologice și cele psihice este semnificativă prin faptul că cele două adjective au semnificații și niveluri diferite de stigmă în societate.

Problemele mentale sunt identificate pe baza experienței și a observației pentru o varietate de simptome care culminează cu un diagnostic psihiatric. În ceea ce priveşte problemele psihologice, clinicianul formulează o ipoteză bazată pe simptome în plus față de factorii sociali și de mediu care afectează pacientul.

Suferința din cauza problemelor psihologice este percepută ca fiind un rezultat al interacţiunii factorilor de mediu sau al circumstanțelor sociale. Această percepție pune responsabilitatea asupra factorilor externi care sunt dincolo de controlul persoanei.

Problemele mintale sunt percepute ca fiind cauzate de slăbiciunile individuale sau de defectele genetice. Această percepție plasează vina pentru această problemă asupra factorilor interni de care pacientul trebuie să fie responsabil pentru (lipsa de) control.

Descrierea problemei unui individ ca fiind „psihologică” permite respectarea practicilor spirituale, religioase și culturale care sunt în afara normei.

Descrierea problemei ca fiind „mentală” cauzează stigmatizarea uneori asociată cu incompetența, crima sau violența.

Oamenii leagă de obicei psihologia de problemele emoționale, de problemele mentale și personale și de un fel de psihoterapie. Adevărul este că studiile  și rapoartele tind să se refere la întregul spectru al comportamentelor umane, ca fiind bune, rele și frumoase. Nu există nici o diferență între mental și psihic.

Un psiholog, de exemplu, ar putea să știe de ce obezitatea nu poate fi ţinută sub control  și astfel, va căuta răspunsuri dacă problema este din cauza lipsei de voință sau dacă este ceva de făcut legat de meniurile de fast-food cu conținut super caloric și porții foarte mari ?

Psihologii sunt interesați să afle despre universul interior al ființelor umane dar şi al animalelor. Ei vor să știe de ce oamenii fac ceea ce fac. Cum își amintesc, cum cred ei că rezolvă problemele, dacă au sentimente și dacă le înțeleg – sau nu ? Astfel, în discursul lor, unii psihologi pot folosi termenii „mental” și „psihologic”, în mod alternativ.

Care este diferența dintre boala psihică și sănătatea psihologică ?

Mulți oameni cred că există o diferență evidentă între boala mintală și sănătatea psihologică, dar diferențele sunt greșit înțelese. Afecțiunea psihică se referă la modificări ale gândirii, emoțiilor sau comportamentelor care creează suferință și funcționare defectuoasă pentru individ. Boala mintală este adesea rezultatul schimbărilor biologice ale creierului.

Sănătatea psihologică

Sănătatea psihologică este determinată de mai mult decât absența bolilor psihice. Dacă o persoană nu este deprimată, nu are halucinații sau iluzii, probabil că nu sunt bolnavi din punct de vedere psihic, dar asta nu înseamnă că sunt în mod necesar sănătoși din punct de vedere psihologic. Sănătatea psihologică însumează capacitatea de a gândi, de a se exprima și de a se comporta în mod corespunzător în legătură cu emoțiile noastre.

Cunoașterea diferenței este importantă deoarece, deși vă puteți gândi că suferința dvs. este rezultatul unei boli mintale, aceasta poate fi doar o problemă a sănătății dvs. psihologice. Mulți alcoolici și dependenți abuzează de substanțe pentru a-şi atenua disconfortul diferitelor emoții. De exemplu, dacă suntem timizi sau avem o stimă de sine scăzută, am putea bea mult mai mult într-un cadru social pentru a ne simți confortabil, dar aceasta nu este o boală psihică. Persoanele diagnosticate au una sau mai multe boli mentale identificate și, o dependență de substanțe.

Afecțiunea psihică necesită intervenția unor specialişti instruiți care pot prescrie medicamente și pot recomanda alte tratamente și terapii.

Când vine vorba de sănătatea ta, probabil că vei avea mai multe șanse de a lua în considerare lucruri precum nivelul tonusului muscular, digestia și, starea ta fizică, de zi cu zi. Ceea ce nu vă dați seama, totuși, este că starea dvs. mentală și emoțională joacă un rol și în sănătatea voastră. Eu însumi, practicant de Karate tradiţional Shotokan, am observat că, eficienţa în sala de antrenament (dojo) depinde într-o foarte mare măsură de eliberarea de griji la uşa sălii.

Așadar, continuați să citiți, să frecventaţi cabinetul unui psiholog clinician, psihoterapeut, tocmai pentru a afla mai multe despre diferențele dintre sănătatea emoțională și cea psihică şi pentru a vă dezvolta armonios

Înțelegerea sănătății mintale

Sănătatea mintală implică aspecte ale gândirii cognitive, incluzând atenția acordată capacităţii de concentrare asupra unei anumite sarcini. Acest lucru cere ca creierul să proceseze anumite informații, să le stocheze în memorie și să le înțeleagă și să le înțeleagă.

Priviţi copiii când au teme de făcut. Atunci vor vrea să meargă la baie, să mănânce…etc…numai teme să nu facă. Priviţi vă rog şi la adulţi. Când au sarcini importante, vor vea să fumeze, vor cafea. Unde se vor concentra, pe sarcini sau pe ţigare şi cafele ?

Răspunderea rațională și prelucrarea noilor informațiilor sunt, de asemenea, două componente ale sănătății mintale. Creierul tău ia tot ceea ce vezi, aude și atinge și, îl transformă în informație, procesând-o după cum este necesar (principiul utilităţii, a urgenţei). Formarea opiniilor, luarea deciziilor și utilizarea logicii sunt toate nişte componente ale sănătății mintale.

Ce este Sănătatea Emoțională ?

În timp ce sănătatea mintală implică gândirea, funcţia cognitivă și prelucrarea (analiza şi sinteza) informației, sănătatea emoțională implică faptul că este capabilă să vă exprime emoțiile într-un mod adecvat. Sănătatea emoțională poate fi dificil de determinat, deoarece gama emoțională și controlul dvs. variază în funcție de vârstă și de alți factori. Vorbim despre maturitate afectivă.

De exemplu, este normal ca un copil să își schimbe emoțiile într-o perioadă scurtă de timp, în timp ce, de la un adult ar trebui să ne aşteptăm să aibă mai mult control asupra emoțiilor sale.

Sănătatea emoțională bună este de obicei definită ca având un management pozitiv și o expresie a emoțiilor, fără a avea reacții de stres nesănătoase sau de depresie.

Diferența dintre cele două: sănătate mentală – sănătate emoţională

După ce ați citit definițiile de mai sus, este posibil să aveți o mai bună înțelegere a sănătății mentale și a celei emoționale. Mi-a luat puțin timp să înțeleg diferența dintre cele două, dar mi-a ajutat să-mi amintesc: sănătatea mintală este abilitatea ta de a gândi și de a procesa în mod corespunzător informațiile, în timp ce sănătatea emoțională este abilitatea ta de a-ți exprima în mod corespunzător sentimentele. În timp ce cele două sunt foarte diferite, nu puteți avea una fără cealaltă, altfel apare un clivaj, o rupere. Alegerile pe care le faceți în fiecare zi implică atât procesarea mentală cât și emoțională – raționamentul dumneavoastră cognitiv poate fi influențat de modul în care vă simțiți în legătură cu o anumită situație.

Odată ce înțelegeți diferența dintre sănătatea mentală și emoțională, puteți începe să o gestionați. Persoanele care au probleme cu gestionarea sănătății lor mentale și emoționale sunt predispuse să dezvolte o serie de probleme, inclusiv următoarele:

  • Depresie și anxietate
  • Reacții teribile sau furioase
  • Niveluri ridicate de stres (stres = incapacitatea de gestionare a unor sarcini )
  • Excesiv de îngrijorător

În calitate de fiinţe umane, avem un flux constant de informații care trece prin capul nostru în orice moment. Dacă nu reușiți să filtrați și să procesați corect aceste informații, acestea pot deveni destul de stresante conducând la epuizare energetică a întregii fiinţe. Incapacitatea de a vă exprima sau de a vă controla emotiile în mod corespunzător poate deveni destul de problematic.

Din fericire, ambele situații sunt gestionabile – angajarea în psihoterapie (recomand psihodramă) și verbalizarea încurajată de către psihoterapeut vă poate ajuta să vă rezolvați dificultățile cu sănătatea mentală și emoțională. În unele cazuri, poate fi chiar o problemă a unei stări de sănătate mintală care trebuie gestionată cu medicație.

Dacă aveți dificultăți în gestionarea sănătății mentale sau a celei emoționale, nu treceți la cea mai gravă concluzie. Viața este stresantă și toată lumea se ocupă de ea în mod diferit. Unii oameni pot să proceseze rapid informații noi și să ia o decizie în timp ce alții își iau timpul necesar pentru a evalua situația și pentru a decide. Unii au mecanisme de analiză-sinteză educate iar alţii au propriul ritm. Cheia este de a învăța cum funcționează corpul tău și de a ţe sincroniza,  de a veni în ton cu propria sănătate mentală și emoțională.

Avantajele de a fi sănătoşi din punct de vedere psihologic

Când suntem sănătoși din punct de vedere psihic, suntem capabili să ne exprimăm emoțiile în mod corespunzător; de exemplu, să declarăm că suntem furioși mai degrabă decât să acționăm agresiv, să ne exprimăm dezacordul fără a insulta oamenii și apoi să ne eliberăm de emoții , sunt exemple de sănătate psihologică. Dar toate acestea se educă în ceea ce se numeşte, dezvoltare personală sub coordonarea unui psihoterapeut.

Când suntem sănătoși din punct de vedere psihologic, ne simțim mai bine şi din punct de vedere emoțional și fizic și, interacționăm cu mult mai bine cu cei din jurul nostru. Atunci când ne putem gestiona eficient emoțiile, relațiile noastre se îmbunătățesc, ne gestionăm și soluționăm mai bine conflictele, iar acest lucru ne oferă sprijinul social de care avem nevoie pentru a face viața și coborâșurile vieții.

Stima (respectul) de sine, sănătatea şi dependenţa psihologică

Scăderea stimei de sine ne poate afecta serios sănătatea noastră psihică. Nivelul scăzut al stimei de sine se caracterizează prin lipsa de încredere în opiniile noastre, lăsându-i pe alții să ia decizii importante pentru noi, ne face să -i urmăm și să ne conformăm altora, să nu avem încredere în sine și putem ajunge să credem că nu suntem vrednici de a fi tratați respectuos. Persoanele care au stima de sine scazută tind să abuzeze de alcool si droguri mai mult decât cele cu un nivel ridicat al respectului de sine. Percepția scăzută de sine este de obicei dezvoltată de-a lungul multor ani și, deși este dificil de îmbunătățit, se poate face. este un travaliu psihoterapeutic dificil, de lungă durată, dar se poate lucra.

Primul pas către îmbunătățirea stimei de sine este renunțarea la consumul de alcool şi/sau de substanţe. Eșecuri din viață, de la locul de muncă, din școală și familie, au ca rezultat scăderea valorizării de sine, a respectului de sine. Persoanele aflate în curs de recuperare se confruntă adesea cu îmbunătățiri majore în stima de sine, odată ce îşi abordează prin psihoterapie, traumele trecutului, acele lacrimi neplânse şi conflicte nestinse.

Îmbunătățirea stimei de sine este un proces continuu. Concentrându-ne pe talentele noastre, pe caracteristicile și realizările pozitive, vom continua să ne dezvoltăm punctele forte pentru îmbunătățirea stimei de sine. Activitățile în grupurile de sprijin psihoterapeutic, împărtășirea în întâlniri individuale sau de grup, cu psihoterapeutul, sunt toate activități care vor spori pozitiv stima noastră de sine.

Stima de sine buna este un atribut al individului sănatos psihologic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Despre admin

Psiholog-psihoterapeut, terapeut Practici traditionale
Acest articol a fost publicat în Analiză personală, DPD tulburare de depersonalizare, expertiza psihologie judiciară, Psihologie clinică, Psihoterapie și etichetat cu , , . Salvează legătura permanentă.