De ce practici Karate ?

O scurtă poveste a unui secret neexprimat

Eusebiu Tihan – cursant al Centrului National de Formare și Pregătire al Antrenorilor

 

Am început școala de antrenori CNFPA, secțiunea karate cu un curs de limba engleză aplicată în sport. Modul de formulare a temei de examen sub formă de eseu, abordare propusă de către Dna Prof Claudia Ilie constituie o adevărată provocare pentru oricare dintre noi pentru a ne reactualiza motivația pentru practicarea karate-ului. Mulți dintre cei admiși la acest curs au suficientă experiență pentru a preda și pentru a-i motiva pe noii veniți în dojo (sala de antrenament). Propunerea doamnei profesor Claudia Ilie a fost o adevărată invitație la meditație profundă asupra propriei noastre experiențe, la traseul nostru profesional în ramura de karate. Așadar, în grupul nostru pe specialitate, am adresat fiecare primele întrebări: De unde vii, de la ce club ? , De când practici karate ? Ce mai știi despre primul tău Sensei/antrenor ?

Nu vă puteți închipui ce moment emoțional a fost cel al verbalizării acestor sincere întrebări. Momentul mi-a permis să formulez un eseu intitulat: De ce practici karate ?

Înțelegerea mea este că mulți oameni renunță în cele din urmă la formarea în karate din cauza acestui punct – sentimentul de a nu stăpâni tehnicile fundamentale la nivelul pe care aceștia le au în minte. Așadar, aspirațiile lor sunt total diferite de realizările lor. Acest lucru este cu siguranta un motiv greșit pentru abandon și astfel ratează ceea ce Karate-do este … Karate -do nu este o destinație de perfecțiune, mai degrabă, este un drum spre perfecțiune, este un drum anevoios spre un `obiectiv încă de neatins”. Străduința pentru a stăpâni tehnicile de bază într-un mod corect constituie o lecție care nu se termină niciodată, iar eu sunt recunoscător tocmai pentru aceasta.

Cine este câștigător în karate, oricare ar fi stilul ?

A decide cine este câștigătorul și cine este cel care a pierdut nu este obiectivul final. Karate-do reprezintă o artă marțială pentru dezvoltarea caracterului prin antrenament, astfel încât karateka poate depăși orice obstacol, tangibil sau intangibil. Karate-do reprezintă arta de a lupta cu mâna goală cu scopul de auto-apărare, artă marțială în care brațele și picioarele sunt antrenate sistemic iar un inamic care atacă prin surprindere poate fi controlat printr-o demonstrație de forță ca și cum ne-am folosi de arme reale. Karate-do reprezintă un exercitiu, prin care karateka își controlează toate mișcările corpului învățând să își coordoneze membrele și trunchiul înapoi, înainte, la stânga și la dreapta, în sus și în jos, în mod liber și uniform. Tehnicile de karate-do sunt bine controlate în conformitate cu voința practicantului de karate (karateka) și sunt îndreptate la țintă cu acuratețe și în mod spontan. Esența tehnicilor de karate este KIME-ul. Sensul conceptului de kime este un atac exploziv orientat spre țintă folosind tehnica corespunzătoare și puterea maximă în cel mai scurt timp posibil … Formarea îndelungată transformă părți ale corpului în arme care urmează să fie utilizate în mod liber și în mod eficient. Calitatea necesară pentru a realiza acest lucru este auto-controlul. Pentru a deveni un învingător, practicantul de karate-do trebuie să își depășească în primul rând propriul său sine. (Nakayama, M. Japan 1987. `Best Karate Volume 11’. Kodansha International Ltd.).

Așadar, depășirea acestei provocări , anume de a nu renunța, reprezintă prin actul în sine un mecanism puternic pentru dezvoltarea răbdării: adică, capacitatea de „a sări” înapoi în viață . Reziliența este o calitate pe care toată lumea ar trebui să o aibă și care ar trebui să le maximizeze viața. Noi nu ar trebui să trăim în zadar și ar trebui să credem că ne dorim să fim cei mai buni – aspect care ascunde totuși o capcană periculoasă și care conduce la auto – înfrângere … În schimb, ar fi confortabil să ne dorim să fim mai buni și să ne străduim cu umilință să evoluăm în vederea atingerii acestui obiectiv. Urmând această `cale” vom aduce în viața noastră și în ființa noastră tot ceea ce este mai bun.

De ce practic karate ?

În general românii nu mai sunt de foarte mult timp surprinși de faptul că unii semeni ai noștri practică o artă marțială tradițională japoneză.  Cu privire la subiectul karate sportiv, mai degrabă decât aspectul karate-do, Budo, provenind din „consecvent”, este o altă discuție. De asemenea, o altă discuție ar fi setea unor persoane de a obține grade în karate.

sensei ValiÎn zilele noastre mulți părinți își îndrumă copiii în karate Shotokan la vârsta de cinci ani sau chiar mai mici, pentru ca aceștia să își însușească disciplina care răzbate din acest stil de arte marțiale japoneze. De ce ? Pentru că acești părinți au fost impresionați pe bună dreptate, de “reigi saho” japonez (eticheta) și echilibrul fizic pe care îl conferă karate-ul (ca o artă fizică de neegalat și pentru mijloacele de auto-apărare). Așadar, după cum s-a dovedit, personal m-am orientat în 1983 către un dojo din Brăila (orașul meu natal) chiar din clasa a XI-a de liceu implicându-mă în antrenamentele susținute la acea vreme de sensei Valentin Diaconescu și sensei Alexandru Achim, sensei Vasile Pricob, sensei Marius Găitan. Cine poate uita acele antrenamente cât și stagiile cu sensei Dan Stuparu de la Olimp ? Și astăzi mă surprind făcând comparații cu acele ore minunate de studiu al tehnicilor specifice. Nu îmi vine să cred cât de vii îmi sunt amintirile acelui început. Încet, încet, am intrat în tehnicile fundamentale ale karate-ului Shotokan, în kata și în jiyu-Kumite, acceptând să îmi dedic ore bune antrenamentelor de grup cât și celor personale spre deosebire de preocupările altor oameni.

Mi s-a adresat întrebarea cât se poate de firească de altfel: „De ce încă vrei să practici karate Shotokan la vârsta de aproape 50 ani ?

Vă ofer câteva puncte ce îmi vin imediat în minte. Acestea sunt aspecte de bază ce m-au menținut motivat atâta timp și continuă să facă acest lucru:

(a) un look tineresc în gama de mișcare, flexibilitate: Antrenamentul de Karate îi menține tineri pe oameni, oferindu-le o stare de efervescență și permanentă căutare și, le permite să-și îmbunătățească propria lor suplete. Acest lucru aduce o flexibilitate pe tot parcursul vieții, care combate, de asemenea, „anchilozarea balamalelor”, ca să spunem așa. Nu știu despre cum vă mențineți voi sănătatea dar îmi place să mă aflu în căutarea tinereții și sper să mă mișc în continuare la fel de bine.

(b) mușchii tonifiați si puterea fizică: practicarea karate-ului întărește și oferă un tonus întregului corp într-un mod echilibrat și sistematic.  Astfel, arăți și te simți mai bine. Puterea pe care ai câștigat-o este specifică karate-ului, permițându-vă să aplicați în mod eficient tehnicile. Probabil că se numește vanitate dar păstrându-ne într-o formă bună este un aspect extrem de motivant (dacă nu ai atins deja această stare, faceți tot efortul să atingeți această „energie” pentru a vă motiva). Abilitatea tehnică și fizicul unei persoane reflectă istoricul formării lor. Cu cât veți practica karate mai corect, cu atât vă veți păstra într-o formă foarte bună, iar dacă aceasta nu se întâmplă, atunci veți fi lipsit de intensitatea fizică necesară pentru a face față și de a vă însuși eficient o artă marțială.

(c) veți fi capabili de auto-apărare eficientă, indiferent de talia adversarului:

La întrebarea: ce te aduce în sala de karate ?, am auzit adesea ca răspuns, nsensei Doruevoia de a mă apăra. De cine să te aperi ? Eu însumi la vârsta de 16 ani am dat acest răspuns primilor mei sensei, Valentin Diaconescu și Alexandru Achim. Nu am să uit zâmbetul subtil în colțul gurii al lui sensei .

Karate este ideal pentru orice persoană care dorește să își dezvolte abilități eficiente în auto-apărare. Acest lucru se datorează faptului că utilizează tehnici extrem de rafinate, spre deosebire de simpla aplicare a forței brute (sau care necesită ca practicienii să fie mari din punct de vedere fizic. Acest lucru vine din faptul că în karate Shotokan se folosește puterea întregului corp, în special a taliei, a șoldurilor (cuplul maxim pe orizontală) și la nivelul picioarelor (compresiune verticală maximă). Prin urmare, mișcarea de prisos este eradicată, ” toate această putere concentrată se orientează și concretizează în lovituri pe adversar. Aceasta este marca fizică a tehnicii autentice karate Shotokan, care este cunoscută sub numele de „ichigeki – hissatsu” (a termina un adversar cu o singură lovitură). Totuși, aș vrea sa spun că, începând de la intrarea mea în dojo la vârsta de 16 ani până în prezent, nu am avut nici un conflict cu amenințare fizică. De ce ? Șlefuirea pe care am primit-o prin practica karate-ului mi-au construit abilități psihologice de evitare a oricărui conflict. Experiența în karate mi-au orientat pașii spre profesia de psiholog, astăzi fiind psiholog principal clinician și expert psiholog judiciar.

d)  Sănătatea mintală: Karate combate problemele psihologice, cum ar fi stresul, anxietatea și depresia. Prin practicarea karate-ului, stima de sine, viteza de procesare a informațiilor și autocontrolul oamenilor sunt mult îmbunătățite și, prin urmare, ei obțin un nivel psihologic din ce în ce mai bun în viața lor de zi cu zi. Pe lângă această transformare, antrenamentul, duce la creșterea energiei fizice, concentrare sporită și discernământ cât și la o calitate crescută somnului.

e )  Combinația de fitness și artă: Karate nu este pur și simplu exercițiu, ea este o formă de sensei dan stuparuartă tradițională japoneză, care necesită o întreagă viață pentru studiu perfect. Acest lucru înseamnă că organismul (mișcare și respirație) și mintea sunt complet angajate și, prin urmare, nu devine plictisitor. Încerc tot ce este mai bun pentru a-mi perfecționa tehnicile de kihon (bazele) cât și kata (exerciții formale), ceea ce constituie o provocare ce niciodată nu se termină. Acest lucru în sine este extrem de motivant.

f)  O activitatea pentru toată viața: Ne putem antrena în karate toată viața și astfel să ne menținem la un nivel optim starea fizică și psihologică. Puteți compara ceea ce am spus despre karate cu realitatea din rugby, fotbal, gimnastică și alte activități fizice. Un exemplu foarte bun în acest sens în lumea karate-ului japonez este sensei Masaaki Ueki, 75 ani, care și-a dedicat întreaga viață antrenamentelor de karate shotokan iar în România, sensei Mircea Ungurean care, la vârsta de 65 ani este într-o formă deosebită.

g) studiu aprofundat pe tehnici de recuperare și practici tradiționale de vindecare. Antrenamentul în karate a fost uneori extrem de epuizant solicitându-mi organismul pe toate planurile. Febra musculară, întinderi, crampe m-au făcut să mă gândesc cu toată seriozitatea la menținerea stării mele de sănătate. Am învățat tehnici extrem de eficiente de detensionare musculară, practici de medicină tradițională. Spiritul de perfecționare ce deja karate-ul mi l-a imprimat mi-a fost deosebit de util în dezvoltarea și perfecționarea cunoștințelor de diagnostic și tratament (medicina Amatsu – practici tradiționale).

Un singur cuvânt care îmi vine în minte, acum și aici, despre Karate-Do este, ARMONIE. Karate ca o activitate vorbește prin fiecare tehnică numai și numai despre armonia mișcării fizice, respirație și de auto-control al minții. Aceste elemente pot fi folosite pentru a contribui la progresul individului, atât fizic cât și psihologic, în timp ce perfecționând o artă marțială puternica de auto-apărare. Așa că, oricărei persoane care mă întreabă: „De ce te antrenezi în karate ?” răspund politicos „De ce nu !?”

Nu am avut probleme în menținerea echilibrului meu, nici în ceea ce privește învățarea tehnicilor. Problema mea nu este tehnica mea; mai degrabă, este corpul meu. După cum mulți dintre voi știți, în sfera mea de activitate profesională activez ca și psiholog cu aplicație în psihologie clinică și psihoterapie dar foarte mult timp m-am ocupat de sfera psihologiei aplicate în domeniul securității naționale. Acest gen de activitate m-a ținut foarte mult timp ocupat în birou ceea ce a condus la o anumită stare de sedentarism/lentoare. Ore întregi petrecute de-a lungul anilor în serviciul militar ca specialist în tehnici psihanalitice au produs desigur, “dezechilibre” între `emisfere”, stânga și dreapta, în sensul că specificul profesiei mele mi-a activat foarte puternic chiar excesiv criticismul, mecanismele de analiză și sinteză. Așadar, eu însămi am simțit nevoia de ani buni de „debriefing”, de detensionare psihologică pentru a-mi sincroniza vectorul emoțional și cel logic.

Poate vă întrebați de ce scriu despre acest lucru, astăzi ? Ei bine, cu siguranță, nu pentru a mă plânge chiar dacă sunt cu adevărat emoționat, eseul dându-mi ocazia să îmi contemplu istoria personală în karate și să mă opresc din agitația zilnică pentru a-mi venera senseii cărora le-am construit un piedestal în templul meu interior.

REI

Scriu acest articol pentru a elucida faptul că am luat mai multe măsuri în propria formare pentru a atenua unele dezechilibre și în plus, pentru a-i ajuta pe cei care citesc aceste rânduri să-i invit să își reevalueze propriul statut și rol ceea ce îi va conduce la autocontrol pentru astfel de probleme. Fără îndoială, acest lucru are o mică valoare pentru cei dintre d-voastră care lucrați în structurile de securitate și cu toate acestea, prin aceste rânduri încerc să fiu în continuare util în a vă face să vă gândiți la relația „muncă – sănătate fizică și psihică – timp pentru analiză personală” .

Problema dezechilibrelor corporale: Problema cu astfel de dezechilibre este că de multe ori `noi ​​nu vrem să le recunoaștem încercând să extragem în favoarea noastră doar `laturi mai bune”. De exemplu, „mai multă flexibilitate, cu un picior care ne permite o` superioritate cu tehnici speciale ” cu piciorul”; de asemenea , ” … mult mai multa putere pe o parte, care conduce la o prejudecată internalizată” .

În acest sens, aș recomanda in primul rând pentru studiu practicarea celor cinci kata Heian. Apoi Tekki Shodan. Cred că, dacă toată lumea ar înțelege corect seria de kata Heian – la un nivel cu adevărat profund – atunci puțini practicanți ar mai practica dincolo de sentei-gata (Bassai-Dai, Kanku-Dai, Enpi și Jion). Dacă trebuie să fim sinceri, caracterul avansat al `celor patru mari kata-suri” … atunci trebuie să spunem că nivelul acestor 4 kata-suri este dincolo de nivelul celor mai mulți oameni din lume, care fac balet în kata-surile cele mai avansate”. În acest moment ați putea să gândiți ” Cum poate un tip care își dorește să învețe atât de multe `kata-suri suplimentare „, să spună așa ceva ?

Ei bine, aș putea spune, kata-surile suplimentare sunt pur și simplu pentru specializare, altfel spus, avem mai multe opțiuni într-o artă marțială ca și context aplicativ. Pentru instructori, acest lucru este un avantaj pentru a-i ajuta pe elevii practicanți la modul cel mai bun (în măsura în care instructorul poate antrena oamenii, în conformitate cu nevoile specifice ale acestora) .

In al doilea rând, va recomand kihon Ippon Kumite pentru echilibru. Nu atât pentru tehnici cât pentru internalizarea mișcărilor și a principiilor. Această secțiune de lucru cuprinde o semnificație profundă dacă este pe deplin înțeleasă …

În concluzie: Revenind la bazele karate-do și anume KIHON, avem un sistem complet, care face legătura perfectă între kata, kumite și lumea reală pentru auto-apărare. Cu toate acestea, echilibrul corpului trebuie să fie abordat în mod conștient și acest lucru necesită un nivel semnificativ de disciplină fizică (și psihologică). Aș vrea să închei prin a spune că acest lucru este deosebit de important în formarea unei persoane. Pe lângă faptul că este bun pentru practicarea fiecărei tehnici de karate (pentru a optimiza eficacitatea), este de asemenea, esențial pentru a potența sănătatea musculo-scheletală și longevitatea fizică.

Karate-do reprezintă cea mai importantă artă marțială de auto-apărare și, într-adevăr, acesta este motivul pentru care a căpătat viață. Karate nu este un dans sau artă de performanță, nici unele dintre acestea neavând vreo semnificație în sala de karate (dojo).

Așadar, dragii mei, vă aștept în curând la antrenament, în Clubul de Karate FOCUS.

ichigo-ichie_logoNew

 

Despre admin

Psiholog-psihoterapeut, terapeut Practici traditionale
Acest articol a fost publicat în autoaparare, karate-do shotokan, Practici traditionale. Salvează legătura permanentă.